Energiebesparing

Energieverspilling willen we zoveel mogelijk voorkomen. Want energie die je niet gebruikt, hoef je ook niet op te wekken (en te betalen). Daarom bieden we samen met gemeenten verschillende mogelijkheden aan om woningen en bedrijfspanden beter te isoleren en energie te besparen

Voor inwoners

Energie besparen

Energie besparen hoeft niet altijd moeilijk of duur te zijn. Op Zo Simpel als wat staan veel simpele tips die kunnen helpen om energie en geld te besparen. Ook staan er energiecoaches klaar die gratis langskomen voor advies.

Verduurzamen

Alle gemeenten in Nederland hebben een energieloket. Daar kunt u terecht met vragen over energiebesparing en het verduurzamen van uw huis. Sommige energieloketten hebben ook energiecoaches, die bij u thuis kunnen komen voor advies. Naast tips en duurzame maatregelen biedt het loket ook subsidies en leningen om woningen energiezuinig te maken

Subsidies en financiering

Er zijn verschillende subsidies en financieringsmogelijkheden beschikbaar voor verduurzaming. Zo kunt u met de energiebespaarlening van het Nationaal Warmtefonds energiebesparende maatregelen voor uw woning financieren.

Met de Investeringssubsidie duurzame energie (ISDE) van de Rijksoverheid kunt u subsidie krijgen voor de uitvoering van verschillende verduurzamingsmaatregelen. De regeling is voor particulieren en zakelijke gebruikers. Meer informatie is te vinden op de website van RVO.

Voor VvE's

Maakt u deel uit van een Vereniging van Eigenaren en willen jullie de VvE verduurzamen? Samen met een VvE-energiecoach van Grunneger Power zorgen jullie ervoor dat het gezamenlijke dak straks vol met zonnepanelen ligt. De energiecoach begeleidt jullie in het traject en geeft advies, zodat alle leden kunnen profiteren van goedkope zonne-energie.

Voor bedrijven

Bedrijven kunnen met vragen over energiebesparing en verdere verduurzaming terecht bij de adviseurs van Groningen werkt Slim. Groningen Werkt Slim is het energieloket voor ondernemers in de provincie Groningen. De adviseurs helpen bij het opstellen van een aanpak voor het verduurzamen van panden en/of bedrijfsprocessen. Ook geven ze gratis advies over welke maatregelen slim zijn om te nemen en over financiering.

Maatschappelijk vastgoed

Voor kleine maatschappelijk vastgoedeigenaren, zoals eigenaren van een dorps- of buurthuis, een culturele instelling, onderwijs- of zorginstelling of een religieuze instelling, hebben we het ontzorgingsprogramma verduurzamen maatschappelijk vastgoed. Vanuit het ontzorgingsprogramma kunnen eigenaren ondersteuning krijgen van een energiecoach bij het verduurzamen van hun pand(en).