Tussen Groningen en Leek komt een nieuwe Doorfietsroute. De route komt te liggen ten zuiden van de A7, met twee routes naar Leek en ten noorden van de A7 een parallel fietspad ter hoogte van Oostwold. Op delen van de route komt een nieuw fietspad en op delen van de route gaan we bestaand fietspad verbeteren. Doorfietsroutes zijn fietspaden in de regio Groningen-Assen met weinig tot geen verkeerslichten en zoveel mogelijk voorrang op kruispunten. Het zijn brede en comfortabele fietspaden die goed worden onderhouden.
De Doorfietsroute komt ten zuiden van de A7 en loopt voor een deel over de toekomstige Zonnewal bij Oostwold. Dit gaat om de route vanaf Groningen, bij Roderwolderdijk en Koningsdiep naar de Hoofdstraat Lettelbert en de route langs het Lettelberter- en Hoofddiep richting het centrum van Leek. Het vastgesteld tracé bestaat uit de deelgebieden A t/m F. Op de kaart is een totaaloverzicht te zien van de deelgebieden.
Het vastgesteld tracé bestaat uit de deelgebieden A t/m F.
De provincie en gemeente Groningen hebben het ontwerp van het fietstracé Hoogkerk-Roderwolderdijk in het voorjaar van 2025 definitief vastgesteld. De Roderwolderdijk wordt ingericht als een fietsstraat, waar de fietser de hoofdgebruiker is en de automobilist te gast. Het bestaande viaduct over de snelweg A7 wordt aangepast, zodat het beter in de omgeving past.
De provincie en gemeente Noordenveld hebben het ontwerp van het fietstracé Matsloot in het voorjaar van 2025 definitief vastgesteld. Ook in dit ontwerp is een fietsstraatinrichting opgenomen waar de fietser de hoofdgebruiker is. Net als in de oude situatie blijven de fietsers de weg delen met het overige verkeer. Overig verkeer is 'te gast' en er komen verkeersremmende maatregelen. De werkzaamheden voor deelgebied A en B worden zoveel mogelijk gecombineerd.
In dit deelgebied ligt het viaduct bij de Munnikesloot langs de A7. Hierover loopt het tracé van de doorfietsroute en de fietsroute parallelweg A7/Munnikesloot. Begin 2025 is begonnen met de werkzaamheden voor de aanleg van een nieuwe brug over de Munnikesloot door de uitvoerder Macadam. De nieuwe brug is medio juli 2025 gereed. Daarna worden de fietspaden over de Hooilanden en Munnikevaart vernieuwd.
De Hoofdstraat heeft sinds de nieuwe inrichting een ander 'Doorfietsroute-profiel' dan gebruikelijk. Er is geen vrijliggend fietspad of een fietsstrook. Net als in de oude situatie delen fietsers de weg met het overige verkeer. De fietser is nu de hoofdgebruiker. Binnen de bebouwde kom ligt rood asfalt. Verkeer mag hier maximaal 30 kilometer per uur rijden. Buiten de bebouwde kom is de maximale snelheid 60 kilometer per uur. Om de nieuwe situatie op Hoofdstraat tussen Lettelbert en Leek te onderzoeken hebben we begin dit jaar een digitale enquête uitgezet voor de direct aanwonenden en gebruikers van de route. Er zijn veel reacties binnengekomen. Om de situatie nog beter te begrijpen, willen we verkeerstellingen doen op de verschillende wegdelen. De bewoners aan de Hoofdstraat houden we op de hoogte via een bewonersbrief.
De provincie en gemeente Westerkwartier hebben het ontwerp van het fietstracé Lettelbert-Leek in het voorjaar van 2025 definitief vastgesteld. Het uitgangspunt van het ontwerp nabij het dorpshuis, de scouting en de camping is het inrichten van een 'shared space-gebied'. Een gebied dat zowel prettig is voor fietsers, wandelaars en waterrecreanten. Voor de aanleg van de fietsroute houden we zoveel mogelijk rekening met het behoud van de bomen.
Medio juli 2025 wordt bekend welke aannemer het werk gaat uitvoeren. De aannemer neemt contact op met de direct aanwonenden en perceeleigenaren over de bereikbaarheid van hun percelen. Het voorbereidende werk start nog voor de bouwvak. Op dit traject begint de aannemer met de aanleg van een nieuwe brug over De Groeve. Daarna volgt de aanpak van het fietspad vanaf Nienoord langs het Leekster Hoofddiep. Het fietspad wordt hier 3 meter breed en de route volgt het bestaande tracé. Naar verwachting zijn de werkzaamheden in het tweede kwartaal van 2026 klaar.
Dit gedeelte betreft de Zonnewal (deelgebied F). De Zonnewal is een initiatief van de Energie Coöperatie Oostwold (ECO). Vanuit het project doorfietsroute dragen we bij in de kosten voor een fietspad op de Zonnewal.
Het ontwerp voor de deelgebieden A, B en C hebben we gecombineerd en in het voorjaar van 2025 definitief vastgesteld. Dit om de werkzaamheden zoveel mogelijk te combineren. De aannemer KWS Infra Zwolle-Leek is eind juni 2025 gestart met de voorbereiding van het werk. De aannemer houdt contact met de direct aanwonenden en perceeleigenaren. Wanneer de nieuwe brug klaar is, kunnen fietsers in de 'noord-zuid richting' (tussen Oostwold en Roderwolde) vanaf zaterdag 26 juli 2025 weer gebruikmaken van de fietsroute via de camping bij het Leekstermeer. De oost-west verbinding, tussen Lettelbert en Groningen, blijft tot eind 2025 dicht. Dit heeft te maken met de aanleg van het fietspad naar de Matsloot en De Hooilanden. De bestaande omleidingsroute blijft tot het eind van 2025 van kracht.
Na afronding van de werkzaamheden aan de brug Munnikesloot (medio juli 2025), kunnen fietsers gedeeltelijk gebruik maken van de nieuwe onderdelen van de fietsroute. Dit gaat om de verbinding tussen Oostwold en Roderwolde ('de noord-zuid verbinding'). De fietspaden en wegen tussen Lettelbert en Groningen blijven dicht tot 1 november 2025. Dit in verband met de werkzaamheden voor de deelgebieden A, B en C. De werkzaamheden voor deelgebied E worden naar verwachting medio 2026 afgerond. De uitvoering van deelgebied F is afhankelijk van de realisatie van de Zonnewal (stichting ECO). Ons streven is dat de hele Doorfietsroute aan de zuidkant van de A7 medio 2026 is afgerond.
Langs de A7 is een zonnewal gepland tussen het viaduct bij de Munnikevaart en het viaduct bij Lettelbert. Dit is een geluidswal van 1.500 meter lang, met daarop een zonnepanelen-installatie van ruim 9.000 vierkante meter. Deze zonnewal is een initiatief van de Energie Coöperatie Oostwold. Zij zijn hier druk mee bezig. De aanleg van het fietspad kan van start gaan als de zonnewal er ligt en voldoende tijd heeft gehad om in te klinken in de ondergrond.
De nieuwsbrief verschijnt drie keer per jaar. Bij actuele zaken verschijnt een extra nieuwsbrief. De meest recente nieuwsbrieven vindt u onder het kopje 'Downloads'. Wilt u de nieuwsbrief in het vervolg per mail ontvangen? Stuur dan een mail naar doorfietsroutegroningenleek@provinciegroningen.nl.
Wilt u meer informatie over de Doorfietsroute Groningen - Leek? Of de nieuwsbrief per mail ontvangen? Neem dan contact op met omgevingsmanager Arjan Cappon.