Doorfietsroute Groningen - Leek

Tussen Groningen en Leek komt een nieuwe Doorfietsroute. De route komt te liggen ten zuiden van de A7, met twee routes naar Leek en ten noorden van de A7 een parallel fietspad ter hoogte van Oostwold. Op delen van de route komt een nieuw fietspad en op delen van de route gaan we bestaand fietspad verbeteren. Doorfietsroutes zijn fietspaden in de regio Groningen-Assen met weinig tot geen verkeerslichten en zoveel mogelijk voorrang op kruispunten. Het zijn brede en comfortabele fietspaden die goed worden onderhouden.

Waarom?

  • Via de Doorfietsroute fiets je comfortabel, snel en veilig tussen Groningen en Leek.
  • Met een parallelle fietsroute over de toekomstige Zonnewal is het dorp Oostwold aangesloten op het fietsnetwerk.

Vastgesteld Tracé

De Doorfietsroute komt ten zuiden van de A7 en loopt voor een deel over de toekomstige Zonnewal bij Oostwold. Dit gaat om de route vanaf Groningen, bij Roderwolderdijk en Koningsdiep naar de Hoofdstraat Lettelbert en de route langs het Lettelberter- en Hoofddiep richting het centrum van Leek. Het vastgesteld tracé bestaat uit de deelgebieden A t/m F. Op de kaart is een totaaloverzicht te zien van de deelgebieden.

Bekijk kaart in grote weergave

Deelgebieden

Het vastgesteld tracé bestaat uit de deelgebieden A t/m F. 

Hoogkerk - Roderwolderdijk

Deelgebied A

Over deelgebied A zijn de provincie en de gemeente Groningen in overleg. Zij kijken hoe de doorfietsroute het beste kan aansluiten op de Roderwolderdijk. Het is een complex onderdeel van de route. Dit komt door de kruising met de snelweg A7, de brug over het Koningsdiep, de bomen, een goede uitstraling en kosten. 

De provincie en gemeente Groningen zijn in de afrondende ontwerpfase van het fietstracé Hoogkerk-Roderwolderdijk. Het ontwerp wordt in het najaar van 2024 definitief vastgesteld. Een fietspad van 4 meter breed (norm Doorfietsroute) is op dit tracé niet mogelijk vanwege een groot aantal bomen vlak langs de fietsroute. Om deze bomen te sparen komt er vanaf de Roderwolderdijk naar Matsloot geen vrijliggend fietspad of een fietsstrook, maar een fietsstraatinrichting. Op een weg met fietsstraatinrichting is de fietser de hoofdgebruiker. In het ontwerp staat geen nieuw viaduct over de snelweg A7. Wel laten we het bestaande viaduct verbeteren, passend in de omgeving.

Fietspad Matsloot

Deelgebied B

Het ontwerp van het fietspad bij Matsloot is medio 2024 opnieuw bekeken. De provincie en de gemeente Noordenveld zijn, mede na gesprekken met aanwonenden, tot de conclusie gekomen dat een fietspad van 4 meter breed hier niet haalbaar is. We proberen zoveel mogelijk grondaankopen en bomenkap te voorkomen. De aanwonenden langs de fietsroute zijn op de hoogte gebracht van de wijzigingen in het ontwerp. Het  nieuwe ontwerp is vergelijkbaar met het nieuwe wegprofiel van de Hoofdstraat Midwolde-Lettelbert. Omdat de Matsloot te smal is, komt er geen vrijliggend fietspad of een fietsstrook. Net als in de oude situatie blijven de fietsers de weg delen met het overige verkeer. De fietser wordt in deze nieuwe situatie de hoofdgebruiker. Overig verkeer is 'te gast' en wordt op meerdere manieren afgeremd. Het ontwerp wordt in het najaar 2024 definitief afgerond. De werkzaamheden voor deelgebied A en B worden zoveel mogelijk gecombineerd, om de overlast voor de omgeving te beperken. 

Parallelweg A7 - Munnikesloot

Deelgebied C

In dit deelgebied ligt het viaduct bij de Munnikesloot langs de A7. Hierover loopt het tracé van de doorfietsroute en de fietsroute parallelweg A7/Munnikesloot. De voorbereidende werkzaamheden zijn in het voorjaar 2024 gestart, waaronder het verwijderen van een aantal bomen. Eind 2024 starten de voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van de nieuwe brug over de Munnikesloot. Ook worden er nieuwe bomen geplant. Als de brug klaar is worden de fietspaden over de Hooilanden en Munnikevaart vernieuwd.

Herinrichting Hoofdstraat Lettelbert - Leek

Deelgebied D

De Hoofdstraat tussen Midwolde en Lettelbert is op 31 mei 2024 officieel geopend door gedeputeerde Johan Hamster en wethouder Harry Stomphorst. De Hoofdstraat heeft een ander 'Doorfietsroute-profiel' dan gebruikelijk. Er is geen vrijliggend fietspad of een fietsstrook. Net als in de oude situatie delen fietsers de weg met het overige verkeer. De fietser is nu de hoofdgebruiker. Overig verkeer is 'te gast' en wordt op meerdere manieren afgeremd. Er liggen wegversmallingen aan het begin, halverwege en eind van de route. Binnen de bebouwde kom ligt rood asfalt. Verkeer mag hier maximaal 30 kilometer per uur rijden. Buiten de bebouwde kom is de maximale snelheid 60 kilometer per uur. Op het hele traject is een grijze slijtlaag aangebracht in het midden en aan de zijkant van de weg. Kruisingen en andere wegaansluitingen zijn voorzien van 'visuele drempels' in rood asfalt. 

 

Lettelbert - Leek

Deelgebied E

Het ontwerp voor deelgebied E is op een paar kleine aanpassingen na definitief. Het uitgangspunt van het ontwerp nabij het dorpshuis, de scouting en de camping is het inrichten van een 'shared space gebied'. Een gebied dat zowel prettig is voor de fietsers, de wandelaars en de waterrecreanten. Voor de aanleg van de fietsroute houden we zoveel mogelijk rekening met het behoud van de bomen. 

De aanleg van de fietsroute kan plaatsvinden als de vergunningen zijn goedgekeurd. Op dit moment zijn de aanvragen hiervoor ingediend. Naar verwachting start de aanleg van een nieuwe brug over De Groeve in het voorjaar van 2025. Daarna volgt de aanpak van het fietspad vanaf Nienoord langs het Leeksterhoofddiep. Het fietspad wordt hier 3 meter breed en de route volgt het bestaande tracé.

De Zonnewal

Deelgebied F

Dit gedeelte betreft de Zonnewal (deelgebied F). De Zonnewal is een initiatief van de Energie Coöperatie Oostwold (ECO). Vanuit het project doorfietsroute dragen we bij in de kosten voor een fietspad op de Zonnewal. 

Realisatiefase

De realisatiefase is in november 2020 van start gegaan. Deze periode is gebruikt om na te denken over de eenheid in de route. De Doorfietsroute bestaat uit zes deelgebieden en loopt door verschillende natuurgebieden in Groningen en Drenthe. We hebben nagedacht over de bermen, fietsoversteken, straatverlichting en wegmeubilair, zoals bankjes of prullenbakken. Deze ideeën zijn gebundeld in een Beeldkwaliteitsplan. Dit plan geeft ons richting in de komende periode. 

Voorlopige planning

De aanvraag van vergunningen voor dit jaar lopen. De bedoeling is om in het najaar van 2024/begin 2025 te starten met de uitvoering van de deelgebieden C en E. Na de afronding van de werkzaamheden medio 2025, kunnen fietsers direct gebruik maken van de nieuwe onderdelen van de fietsroute. De werkzaamheden in deelgebieden A en B volgen hierna en we verwachten deze eind 2025 gereed te hebben met een uitloop naar begin 2026. De uitvoering van deelgebied F is afhankelijk van de realisatie van de Zonnewal (stichting ECO). Ons streven is dat de hele Doorfietsroute aan de zuidkant van de A7 medio 2026 is afgerond. 

Zonnewal bij Oostwold

Langs de A7 is een zonnewal gepland tussen het viaduct bij de Munnikevaart en het viaduct bij Lettelbert. Dit is een geluidswal van 1.500 meter lang, met daarop een zonnepanelen-installatie van ruim 9.000 vierkante meter. Deze zonnewal is een initiatief van de Energie Coöperatie Oostwold. Zij zijn hier druk mee bezig. De aanleg van het fietspad kan van start gaan als de zonnewal er ligt en voldoende tijd heeft gehad om in te klinken in de ondergrond.

Nieuwsbrief

De nieuwsbrief verschijnt drie keer per jaar. Bij actuele zaken verschijnt een extra nieuwsbrief. De meest recente nieuwsbrieven vindt u onder het kopje 'Downloads'. Wilt u de nieuwsbrief in het vervolg per mail ontvangen? Stuur dan een mail naar doorfietsroutegroningenleek@provinciegroningen.nl.  

Vragen over dit project?

Wilt u meer informatie over de Doorfietsroute Groningen - Leek? Of de nieuwsbrief per mail ontvangen? Neem dan contact op met omgevingsmanager Arjan Cappon. 

E-mail:  doorfietsroutegroningenleek@provinciegroningen.nl