Regio adviseert nieuwe 380 kV-hoogspanningslijn ‘in één keer goed’ aan te leggen

De provincies in het gebied tussen Vierverlaten en Ens roepen het Rijk en netbeheerder TenneT op om een toekomstbestendige keuze te maken voor de nieuwe 380 kV-hoogspanningsverbinding. Ze willen voorkomen dat de verbinding over 10 tot 15 jaar te weinig capaciteit heeft en er opnieuw een traject met grote werkzaamheden, maatschappelijke onrust en schade nodig is. Daarom is de oproep aan het ministerie: doe het in één keer goed, met oog voor het landschap en de mensen die er wonen.

Regio adviseert nieuwe 380 kV-hoogspanningslijn ‘in één keer goed’ aan te leggen

De provincies in het gebied tussen Vierverlaten en Ens roepen het Rijk en netbeheerder TenneT op om een toekomstbestendige keuze te maken voor de nieuwe 380 kV-hoogspanningsverbinding. Ze willen voorkomen dat de verbinding over 10 tot 15 jaar te weinig capaciteit heeft en er opnieuw een traject met grote werkzaamheden, maatschappelijke onrust en schade nodig is. Daarom is de oproep aan het ministerie: doe het in één keer goed, met oog voor het landschap en de mensen die er wonen.

Onderzoeken

Voor het project zijn uitgebreide onderzoeken uitgevoerd naar natuur, landschap, veiligheid, kosten en de gevolgen voor inwoners. Volgens het ministerie van Klimaat en Groene Groei (KKG) zijn varianten 4 en 5, die grotendeels de A6 en A7 volgen, moeilijk te vergunnen. Dit komt onder meer vanwege de negatieve effecten op de natuur en nieuwe gebiedsontwikkelingen, zoals de Lelylijn.

Advies

De provincies adviseren om te kiezen voor een combinatie van tracés 1 en 2. Deze volgen grotendeels de bestaande 220 kV-verbinding. Het voordeel daarvan is dat bestaande infrastructuur wordt vervangen in plaats van dat er een nieuw gebied wordt doorsneden. Daardoor is de impact op landschap, woningen en natuur kleiner, en is de kans op een snelle vergunning groter doordat er minder knelpunten zijn. Bovendien blijft bij deze varianten ruimte voor de aanleg van de Lelylijn.

In overleg met de gemeenten Groningen en Westerkwartier en het waterschap Noorderzijlvest adviseren de provincies voor het Groningse deel van het tracé een geoptimaliseerde variant van tracé 1. Die optimalisatie houdt in dat de verbinding zoveel mogelijk in een rechte lijn tussen Vierverlaten en Bakkerom wordt aangelegd. Als die optimalisatie niet mogelijk blijkt, wordt tracé 2, variant Enumatil, als alternatief voorgesteld.

Tracé 3

Uit regionale analyses blijkt dat tracé 3 geen realistische optie is. Dit tracé bestaat uit twee verschillende rijen hoogspanningsmasten met draden op verschillende hoogtes. Dat leidt waarschijnlijk tot meer vogelslachtoffers dan in de onderzoeken is meegenomen. Bovendien is het tracé niet toekomstbestendig, omdat de capaciteit binnen afzienbare tijd onvoldoende is. Daardoor ontstaat het risico dat over 10 tot 15 jaar opnieuw een grootschalig project nodig is.

Afspraken voor inwoners en gemeenten

De regio geeft aan het Rijk mee dat de wettelijke compensatie en planschadevergoeding voor alle gedupeerden goed geregeld moet zijn. Daarnaast wil de regio in gesprek blijven met het ministerie van KGG en TenneT over mogelijkheden voor landschappelijke verbetering in Groningen. Dit helpt om de negatieve impact van de verbinding te beperken, bijvoorbeeld door bestaande 110 kV-verbindingen ondergronds te brengen.

‘In één keer goed’

Met deze aanpak kiest de regio voor een toekomstbestendige en vergunbare verbinding. Zo worden ingrijpende procedures en maatschappelijke kosten binnen 10 tot 15 jaar voorkomen, terwijl tegelijk een betrouwbaar elektriciteitsnet voor de toekomst wordt gerealiseerd.