Spoorverbinding Veendam - Stadskanaal

De provincie Groningen wil de bestaande spoorverbinding tussen Groningen en Veendam verlengen tot aan Stadskanaal. Doel hiervan is om een positieve ontwikkeling te geven aan de bereikbaarheid, werkgelegenheid en leefbaarheid in het zuidoosten van Groningen. De provincie onderzoekt of het bestaande spoor, waar nu de historische treinen van de STAR rijden, geschikt gemaakt kan worden voor reizigerstreinen.

Reactivering spoorverbinding

In mei 2019 besloten Provinciale Staten van de provincie Groningen om de bestaande spoorverbinding van Groningen naar Veendam te verlengen tot aan Stadskanaal.  

Het doel van deze reactivering van de spoorverbinding Groningen - Stadskanaal is:

  • De bereikbaarheid van Zuidoost-Groningen te verbeteren.
  • Leefbaarheid in de regio Zuidoost-Groningen te verbeteren.
  • Sociaaleconomische ontwikkeling in deze regio te stimuleren.

Spoorverbinding Veendam - Stadskanaal zoekt afstemming met Nedersaksenlijn

In de voorjaarsnota van 2025 heeft het kabinet aangegeven de Nedersaksenlijn aan te willen leggen. Hiervoor reserveert het kabinet 1,9 miljard euro. Het voorstel staat in de voorjaarsnota. Die is inmiddels ook door de Eerste Kamer goedgekeurd. 

De Nedersaksenlijn verbindt Groningen met Twente. Daarvoor moet het nog ontbrekende spoor tussen Veendam en Emmen worden aangelegd. De reactivering van de bestaande spoorlijn tussen Veendam en Stadskanaal geldt als Fase 1 van de Nedersaksenlijn. Daarom hebben de ontwikkelingen rond de Nedersaksenlijn ook invloed op dit traject.

Wat betekent dit voor de spoorverbinding Veendam-Stadskanaal?

De komende periode onderzoeken we samen met het Rijk en de provincies Drenthe en Overijssel hoe wij verder gaan met de Nedersaksenlijn en de spoorverbinding Veendam-Stadskanaal. Voor de volgende stap van de Nedersaksenlijn moet het Rijk eerst een startbeslissing nemen. Die volgende stap is een zogenaamde MIRT-verkenning

Nedersaksenlijn

De provincie Groningen is initiatiefnemer van het project Reactivering spoorverbinding Veendam-Stadskanaal. Op dit moment is de provincie ook in gesprek met de genoemde partijen over de Nedersaksenlijn. Daarom verwijzen we u ook graag naar de projectpagina van de Nedersaksenlijn.

Nieuwsbrief

Wilt u niets missen van het project Spoorverbinding Veendam-Stadskanaal? Meld u zich dan aan voor de nieuwsbrief van het project. Dat kan hier:

Aanmelden nieuwsbrief

Veelgestelde vragen

Het opnieuw in gebruik nemen van de spoorlijn Veendam-Stadskanaal is onderdeel van de Nedersaksenlijn. Dit betekent dat beslissingen over de hele Nedersaksenlijn ook invloed hebben op dit traject. De Nedersaksenlijn loopt van Groningen via Veendam, Stadskanaal en Emmen naar Twente.

Veendam- Stadskanaal is onderdeel van de Nedersaksenlijn. Voor de Nedersaksenlijn heeft de landelijke overheid 1,9 miljard euro beschikbaar gesteld in de voorjaarsnota. De Tweede en Eerste Kamer moeten daar nog een besluit over nemen. Voordat de volgende stap (dat heet dan een MIRT-verkenning) gezet wordt, is een startbesluit nodig. De landelijke overheid neemt dat startbesluit. Samen met het Rijk en de provincies Drenthe en Overijssel zijn we daarover in gesprek.

Om een nieuwe spoorlijn aan te leggen of in gebruik te nemen, is een planologische procedure nodig. Hierin kunnen alle betrokkenen hun mening en ideeën geven. Zodra de procedure start, zorgen we ervoor dat de omgeving hierbij betrokken wordt.

Ja, inspraak is een belangrijk onderdeel van de planologische procedure. We willen in een vroeg stadium weten wat belanghebbenden vinden. Dit helpt om het project beter te maken en verschillende mogelijkheden te onderzoeken. We nodigen in deze fase van het proces (de planologische procedure) de verschillende groepen uit om mee te denken.

Nee, op dit moment zijn er nog geen ontwerpen of tekeningen. 

Nee, dat is nog niet besloten. Dit wordt onderzocht in de zogeheten MIRT-verkenning.

In de planologische procedure en de MIRT-verkenning wordt onderzocht wat de beste oplossing is voor het tracé van de STAR.

De verwachting is dat de aanleg niet eerder dan 2032 begint en enkele jaren duurt. Maar op dit moment is nog niet zeker wanneer de bouw echt start. Dit hangt van verschillende factoren af. Zodra we meer weten, delen we deze informatie.

Houd deze website in de gaten voor updates. Hier plaatsen we regelmatig nieuwe informatie. U kunt zich ook aanmelden voor de nieuwsbrief. Ook kunt u op de projectpagina van de Nedersaksenlijn meer informatie vinden.

Tijdlijn

Er is nog geen tijdschema bekend voor de voorbereiding en de uitvoering. Zodra die gemaakt is, wordt deze hier geplaatst. 

Meer informatie?

Wilt u meer informatie over dit project dan kunt u bellen naar het algemene nummer van de provincie Groningen (050-3164911) en vragen naar Jeroen Gaasterland of Judy Dekenga. Ook kunt u mailen naar spoorveendamstadskanaal@provinciegroningen.nl