Openbare laadpalen in Groningen

De provincie Groningen ziet de komst van de laadpalen als een belangrijke stap in de energietransitie. Volgens het Klimaatakkoord moeten in 2030 alle nieuw verkochte personenauto’s nul procent CO2 uitstoten. Met de openbare laadpalen maken we het iedereen nog makkelijker om in een elektrische auto te gaan rijden. Zo gaan we zo snel mogelijk naar nul procent fossiele brandstoffen in het persoonlijk en zakelijk vervoer.

820 laadpalen in Groningen

Samen met de provincie Drenthe heeft de provincie Groningen een concessie uitgeven namens acht deelnemende Groninger gemeenten voor de plaatsing van publieke (openbare) laadpalen. Tot medio 2026 zal Equans in Groningen (en Drenthe) publieke laadpalen gaan plaatsen. In de provincie Groningen gaat het daarbij om 820 laadpalen. Met het plaatsen van de openbare laadpalen streven we ernaar dat elektrische rijders straks altijd overal, makkelijk en slim kunnen laden.

De volgende gemeenten in Groningen doen mee met de gezamenlijke concessie:

• Het Hogeland
  • Midden-Groningen
  • Oldambt
  • Pekela
  • Stadskanaal
  • Veendam
  • Westerkwartier
  • Westerwolde

De gemeente Groningen en Eemsdelta hebben een eigen aanpak voor het plaatsen van laadpalen.

Laadpaal aanvragen

De openbare laadpalen zijn met bedoeld voor inwoners en andere gebruikers met een elektrische auto die geen eigen oprit hebben. Inwoners kunnen een laadpaal aanvragen wanneer ze verder dan 250 meter van een openbaar oplaadpunt wonen. Ook forenzen, die hun elektrische auto op straat moeten parkeren, kunnen een laadpaal aanvragen. De laadpaal komt in de straat of iets verderop te staan. Altijd op loopafstand van de woning of het bedrijf.

Een laadpaal aanvragen gaat snel en gemakkelijk via www.laadpaalnodig.nl.