Een reactie achterlaten?
Wilt u reageren op het schetsontwerp? Wat zijn voor u belangrijke aandachtspunten op deze route? Reageer vóór 1 november 2024 door ons een mail te sturen. We zijn benieuwd naar uw reactie!
Met de aanleg van de doorfietsroute verbeteren we de bereikbaarheid van de regio Assen - Groningen en geven we een impuls aan toerisme en recreatie. Verder bevorderen we door het stimuleren van fietsen een gezonde levensstijl. Daarnaast draagt de doorfietsroute bij aan minder autoverkeer en zorgt het voor minder uitstoot van schadelijke stoffen. Meer dan de helft van de doorfietsroute is al aangelegd en in gebruik. De verwachting is dat de hele route eind 2026 gereed is.
Hierbij presenteren we het schetsontwerp van het deeltracé Oosterbroekweg - Drentsche Aa. Voor dit deel van de Doorfietsroute langs de Witte Molen ter hoogte van Glimmen onderzoeken we wat de beste inpassing in het gebied is. De route loopt door een gebied waar historie, natuur en waterhuishouding een rol spelen. Dit vraagt om maatwerk. Er zijn daarom verschillende opties onderzocht voor de vormgeving en ligging van de brug over de Drentsche Aa, en voor het gebied rondom de Witte Molen. Op deze pagina vindt u het resultaat hiervan en geven we meer tekst en uitleg over het ontwerp.
Wilt u reageren op het schetsontwerp? Wat zijn voor u belangrijke aandachtspunten op deze route? Reageer vóór 1 november 2024 door ons een mail te sturen. We zijn benieuwd naar uw reactie!
Tussen De Witte Molen en het tankstation bij de A28 komt een nieuwe fietsbrug.
Rondom de Witte Molen worden een aantal aanpassingen gedaan:
Het gebied van de Witte Molen tot de Oosterbroekweg is onderdeel van het Natuurnetwerk Nederland (NNN) en maakt deel uit van de plannen van natuurontwikkeling in de Polder Oosterland-Lappenvoort (POL). Daarnaast wordt het gebied ingericht als noodwaterberging.
Door deze plannen verdwijnen bomen en komen struiken terug die beter in een nat moerasgebied passen. In de planuitwerking van het fietspad wordt aansluiting gezocht bij deze plannen.
Voor de aanleg van de fietsroute moet de dijk langs het Noord-Willemskanaal worden verbreed. Bomen die hiervoor verwijderd worden, compenseren we op een andere locatie in de Polder Oosterland Lappenvoort. Daarnaast zetten we in op versterking van de groenstructuur met een meer gevarieerde beplanting die past in het moerasgebied.
Bij de Oosterbroeksebrug, over het Noord-Willemskanaal vlakbij de provinciegrens, wordt een stopplek gemaakt ter hoogte van de IJskiosk. Er komt een plek om de fiets te parkeren, een bankje om uit te rusten en een afvalbak.
13 september 2024, PDF - 354,34 KB
13 september 2024, PDF - 6,87 MB
13 september 2024, PDF - 11,00 MB
13 september 2024, PDF - 10,50 MB
We behandelen uw reactie in het projectteam. Uw reactie komt anoniem terug in de reactienota. Mogelijk wordt het schetsontwerp hierop aangepast. Het streven is om eind november deze reactie te versturen. Deze reactienota en het schetsontwerp worden vastgesteld door Provinciale Staten.
Na het vaststellen van het schetsontwerp werken we deze verder uit naar een voorlopig ontwerp. Daarna starten we met de ruimtelijke procedures, zoals het aanpassen van het bestemmingsplan.