Vijfde editie van kindermagazine in het Gronings

Kindermagazine Wiesneus, helemaal geschreven in het Gronings, bestaat vijf jaar. Op woensdag 6 maart is de vijfde editie gepresenteerd op basisschool In de Manne in Veendam. Het tijdschrift wordt jaarlijks in de Meertmoand Streektoalmoand aan basisscholen aangeboden door het Centrum voor Groninger Taal & Cultuur (CGTC). Dankzij subsidie van de provincie Groningen konden basisscholen uit stad en provincie Groningen de Wiesneus gratis aanvragen.

Gruin

Gruin is dit jaar het thema van Wiesneus. Met grappige verhalen, liedjes en gedichten wordt de jonge lezer meegenomen in de wereld van planten en dieren. In het magazine vind je ook een kleurplaat, puzzels en een prijsvraag.

Wiesneus 2024

Bij Wiesneus hoort ook een speciale lesbrief met voor iedere bouw een uitgewerkte les. Van de gedichten, verhaaltjes en liedjes zijn audiobestanden beschikbaar zodat ook de leerkracht die geen Gronings spreekt direct aan de slag kan met de Wiesneus. Zo kunnen alle leerlingen kennismaken met de Groningse taal.

Meertmoand Streektoalmoand

Jaarlijks is er in de maand maart speciale aandacht voor streektaal. Het CGTC heeft een maand vol activiteiten rondom het Gronings dialect. Als onderdeel daarvan brengt het CGTC de Groninger taal in de klas met het tijdschrift Wiesneus. Kijk voor meer informatie op www.cgtc.nl. Hier is ook de digitale versie van de Wiesneus 2024 te bekijken. Helaas kan Wiesneus 2024 niet meer worden opgevraagd. Basisscholen in Groningen kunnen zich al wel aanmelden voor de Wiesneus 2025.

Presentatie Wiesneus 2024 op basisschool In de Manne Veendam. Foto: Pjotr Wiese