Provincie zet stap richting nieuwe ijsbaan Kardinge

Gedeputeerde Staten vragen aan Provinciale Staten om €15 miljoen bij te dragen aan een nieuwe ijsbaan van Kardinge. Het bedrag was eerder al gereserveerd in de begroting. Provinciale Staten nemen over de bijdrage en bijbehorende voorwaarden in het najaar een besluit.

Provincie zet stap richting nieuwe ijsbaan Kardinge

Gedeputeerde Staten vragen aan Provinciale Staten om €15 miljoen bij te dragen aan een nieuwe ijsbaan van Kardinge. Het bedrag was eerder al gereserveerd in de begroting. Provinciale Staten nemen over de bijdrage en bijbehorende voorwaarden in het najaar een besluit.

Uniek en belangrijk voor de hele provincie

De provincie wil bijdragen aan de ijsbaan, omdat dit de enige plek in onze provincie is waar je overdekt kan schaatsen. Voor veel schaatsverenigingen en schaatsers uit Stad en Ommeland is de nieuwe ijsbaan onmisbaar.  

We kunnen steeds minder vaak buiten schaatsen, omdat de winters zachter worden. Daarom is het belangrijk dat er een overdekte ijsbaan blijft in Groningen. Zo kunnen kinderen en volwassenen blijven leren schaatsen en plezier hebben op het ijs. De ijsbaan is dus niet alleen belangrijk voor sporters, maar voor alle inwoners van de provincie Groningen. De provincie vindt daarom dat deze unieke en waardevolle voorziening moet blijven bestaan. 

Plannen worden verder uitgewerkt 

De gemeente Groningen is al begonnen met het uitwerken van de plannen voor het hele sportcentrum, waaronder de ijsbaan. Na het besluit van Provinciale Staten in september kan de gemeente verder met de financiële planning. Begin 2028 besluit de gemeente of de ijsbaan er echt komt. Als dat zo is toetst de provincie of aan de voorwaarden is voldaan. Pas daarna wordt het geld beschikbaar gesteld. Nu is er dus een voornemen, maar de uiteindelijke beslissing wordt in 2028 genomen.