Deze streekbus van Qbuzz is de eerste bestaande reguliere streekbus met techniek, waardoor de bus zelfstandig kan rijden. Het gaat om techniek die in elke bestaande bus geplaatst kan worden. Deze techniek is 'open source'. Dat houdt in dat de techniek voor alle OV-partijen beschikbaar komt. Zelfrijdende bussen komen in enkele andere landen vaker voor. Dat zijn altijd nieuwgebouwde bussen.
Vervolg
Dit najaar wordt de zelfrijdende bus uitgebreid getest. Vanaf oktober rijdt de bus rond op het busdepot van Qbuzz in Groningen. Later dit jaar is het de bedoeling dat de bus gaat rijden op de busbaan op de Peizerweg in Groningen. Op vrijdag 8 november is de zelfrijdende bus te zien voor een breed publiek tijdens een demonstratiemoment op het busdepot van Qbuzz.
Oplossingen en kansen
Zelfrijdend vervoer biedt in de toekomst oplossingen om op plekken te rijden waar dat anders financieel en operationeel niet (meer) haalbaar is. Met zelfrijdend vervoer kunnen de beschikbare chauffeurs efficiƫnter ingezet worden. Op eenvoudige trajecten kunnen bussen autonoom rijden. Zo draagt deze vorm van vervoer bij aan de bereikbaarheid en leefbaarheid van de hele provincie. Het biedt mogelijkheden voor de tekorten aan buschauffeurs en de toenemende exploitatiekosten in het openbaar vervoer. Automatisch openbaar vervoer is geen vervanging van chauffeurs, maar een aanvulling en het biedt kansen voor nieuwe diensten.
Landelijke samenwerking
Het project is onderdeel van de landelijke samenwerking op het gebied van Automatisch Openbaar Vervoer (AOV). De provincie Groningen werkt voor dit specifieke project samen met robotTUNER, Qbuzz en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Meer informatie staat op www.columbuss.eu.