Noordelijke maritieme sector gaat 'groene' schepen ontwikkelen

De maritieme sector in Noord-Nederland gaat alle kennis en kunde bundelen om de technologische stap te maken naar schone, 'groene' scheepvaart en gedigitaliseerde scheepsbouw. Een samenwerkingsverband van 21 rederijen, scheepswerven, toeleveranciers, laboratoria, hogescholen en de Rijksuniversiteit Groningen ontvangt hiervoor een subsidie van € 1,4 miljoen vanuit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). Gedeputeerde IJzebrand Rijzebol overhandigde woensdag 13 juli een cheque aan de initiatiefnemers van het innovatieproject.

IJzebrand Rijzebol reikt de cheque uit aan Guus van der Bles van Conoship

Voorop lopen

De zogeheten ‘Green Maritime Coalition’, opgericht op initiatief van de Groninger Maritime Board en Conoship International, wil voorop lopen in de overstap naar grootschalige emissieloze scheepsbouw en scheepvaart. Hierbij worden technieken gebruikt zoals digitalisering, het afvangen van CO2 aan boord en de inzet van robots tijdens bouwprocessen. Rijzebol is verheugd over het project en spreekt van een 'unieke samenwerking'. 'Op deze manier kan de maritieme sector zich ontwikkelen tot een banenmotor', aldus de gedeputeerde. 

Betrokken partijen

De projectpartners zijn: Conoship International B.V., MSN B.V., Holthausen Clean Technology B.V., eCONOwind B.V., Bouman Industries B.V., Bijlsma Wartena B.V., Koninklijke Niestern-Sander B.V., Eekels Technology B.V., Cadmatic B.V., Wijnne & Barends’ Cargadoors- en Agentuurkantoren B.V., Wagenborg Shipping B.V., ROC Friese Poort, Stichting NHL Stenden Hogeschool, Rijksuniversiteit Groningen.