Samenwerkende partijen

Om tegemoet te komen aan de wensen van treinreizigers en om de uitbreiding van treinverkeer rond Groningen mogelijk te maken, zijn forse ingrepen nodig aan station Groningen en de sporen. Voor deze opgave hebben de gemeente Groningen, de provincie Groningen, ProRail, NS en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de handen ineen geslagen. Dit plan heet Groningen Spoorzone.

De verschillende partijen die samenwerken aan Spoorzone Groningen zijn:

Spoorplan Noord-Nederland

Spoorzone Groningen is onderdeel van Spoorplan Noord-Nederland van ProRail. ProRail bouwt aan meer reismogelijkheden, kortere reistijden, betere overstappen, meer treinen en een grotere betrouwbaarheid in het Noorden van het land en naar de Randstad.

Groningen Bereikbaar

Ook voor het project Groningen Bereikbaar is Spoorzone Groningen van groot belang. Groningen Bereikbaar werkt aan een goed bereikbaar Groningen. Voor iedereen die er woont, werkt, studeert en op bezoek is. Werkzaamheden aan weg en spoor worden op elkaar afgestemd. Daarnaast geeft Groningen Bereikbaar actuele informatie over de bereikbaarheid en stimuleren ze nieuwe en groene manieren van reizen en werken in de hele regio.