Opleidingsprogramma Slim en Groen Onderweg

De wereld van mobiliteit verandert. We kunnen ons op steeds meer manieren verplaatsen, dankzij nieuwe vormen van vervoer, digitalisering en innovatieve (voertuig)technieken. Mobiliteit wordt hierdoor steeds groener en steeds slimmer. Denk bijvoorbeeld aan zelfrijdende auto's en treinen of intelligente verkeerslichten die kunnen communiceren met het verkeer. Bij Smart Mobility draait het om deze nieuwe ontwikkelingen, zodat inwoners snel, schoon en veilig kunnen reizen.

Vraag naar medewerkers

In dit groeiende vakgebied is nu en in de komende jaren veel behoefte aan gemotiveerde medewerkers. Zowel bij de overheid als in het bedrijfsleven. Daarom bedachten de provincies Groningen, Drenthe en Fryslân het opleidingsprogramma Slim en Groen Onderweg. Dit gratis opleidingsprogramma is bedoeld voor mensen die nog niet werkzaam zijn in de mobiliteit, maar dat wel graag willen worden.

De eerste editie van het opleidingsprogramma liep van 1 oktober 2023 t/m 31 maart 2024.

Over het opleidingsprogramma

Het opleidingsprogramma bestond uit drie maanden studie en drie maanden werkervaring opdoen. De deelnemers zijn door verschillende mobiliteitsexperts klaargestoomd voor een carrièreswitch naar Smart Mobility.

De deelnemers volgden eerst een intensief lesprogramma, waarbij onder andere uit basis verkeerskunde, digitalisering, autonoom vervoer en hubs en deelmobiliteit aan bod kwamen. Tijdens het werkervaringstraject brachten de deelnemers de opgedane kennis in de praktijk. Zij gingen aan de slag bij een advies- of ingenieursbureau, een gemeente of provincie als adviseur Smart Mobility.

'Je merkt dat je echt iets kunt betekenen met dit programma'

Dit was de eerste editie van het opleidingstraject Slim en Groen onderweg.

In een reportage vertelt projectleider Herman Pieter Ubbens over het belang van het programma. Deelnemer Jelmer Dekker vertelt over zijn ervaringen. Zo zegt hij: “Gemeenten en provincies hebben allemaal te maken met dezelfde uitdagingen op het gebied van mobiliteit. Slim, groen duurzaam: het leeft. Je merkt dat je écht iets kunt betekenen met dit programma."

Bekijk de reportage