Melding verkeer

Ervaart u overlast of hinder in het verkeer op een provinciale weg? Bijvoorbeeld door een gat in de weg, grofvuil in de berm of verkeerslichten die kapot zijn. Meld het ons meteen. Ernstige problemen lossen we snel op. Minder dringende zaken plannen we in.

Naar het formulier

Of bel: 050 - 316 49 11Bij spoed buiten kantooruren

Overzicht ingediende meldingen

In het onderstaande overzicht ziet u welke meldingen bij ons zijn binnengekomen en wat de status per melding is. U kunt zoeken in het overzicht, op meldingsnummer, onderwerp of locatie.

Melding nr.DatumTijdObjectMeldingStatus
M2509 2221 23-09-25 07:51 Fietspad Witte molen grote spleten tussen de betonblokken Actie leverancier
M2509 2188 22-09-25 14:26 N366 N366; Dood hert in de berm hmpl 23.7 Afgemeld
M2509 2184 22-09-25 14:02 N975 Zuigslang en zuigmond in sloot kapot gemaaid. Afgemeld
M2509 2167 22-09-25 13:06 N365 N365; Omheining losgetrokken bij slootschonen hmpl. 31.1 In behandeling genomen
M2509 2155 22-09-25 12:18 N46 Staat met pech langs de weg. Afgemeld
M2509 2124 22-09-25 10:47 N365 N365; Bermpaaltje ligt in de tuin hmpl. 31.5 In behandeling genomen
M2509 2083 22-09-25 08:36 N360 Problemen stoplicht Burgemeester Triezenbergstraat In behandeling genomen

Wat betekent de status?

  • Open: de melding (telefonisch, per mail of ingediend via de website) is ontvangen en wordt zo spoedig in behandeling genomen.
  • In behandeling genomen: de melding is geregistreerd en uitgezet bij het team dat de melding gaat onderzoeken en eventueel afhandelen. De melder heeft in de meeste gevallen per mail of telefoon een ontvangstbevestiging ontvangen.
  • Afgemeld: de melding is opgepakt en er zijn afspraken gemaakt over hoe de melding wordt opgevolgd. Dat kan direct gebeuren, maar ook voor een later moment worden ingepland (bijvoorbeeld bij een groot onderhoud of maaiwerkzaamheden). De melder is hiervan op de hoogte gebracht.

Veelgestelde vragen

Op onze wegen gelden verschillende snelheidslimieten. Dit hangt af van het soort weg. Op autowegen geldt een maximumsnelheid van 100 km per uur. Op kruispunten en op de ringweg van Groningen geldt een uitzondering: hier is de maximumsnelheid 70 km per uur. De autowegen zijn over het algemeen te herkennen aan het verkeersbord G3. Op de ringweg van Groningen en op een paar andere delen van onze autowegen zijn de rijstroken van elkaar gescheiden door een middenberm en een vangrail. Een groene streep tussen twee witte strepen komt voor op de meeste autowegen. Dit betekent een maximumsnelheid van 100 km per uur.

Op de provinciale weg tussen de grotere dorpen en steden geldt een snelheid van maximaal 80 km per uur. Ook op deze wegen zijn vaak snelheidsbeperkingen rondom kruispunten. Hier mag maximaal 60 km per uur gereden worden. Deze wegen zijn vaak herkenbaar aan de dubbele streep op de as van de weg en de markering aan de kant van de weg.

Op de 'kleinere' wegen buiten de bebouwde kom geldt een snelheidslimiet van 60 km per uur. Deze wegen hebben geen streep op de as van de weg, maar wel een streep langs de kant.

Binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 50 km per uur. In een aantal dorpen mag niet harder gereden worden dan 30 km per uur. Niet alleen de breedte van de weg bepaalt de snelheid, maar ook de aanwezigheid van fietsers op de rijbaan of op het fietspad. Binnen de bebouwde kom gaat de snelheid steeds vaker omlaag. Dit gebeurt om leefbaarheid en veiligheid centraal te stellen, niet alleen voor de weggebruikers, maar ook voor aanwonenden.

De bebouwde kom begint bij het plaatsnaambord. Vaak is hier een duidelijke overgang zichtbaar door een wegversmalling of een andere kleur wegdek. Soms is het zelfs voelbaar bij het rijden eroverheen. Zo worden weggebruikers direct geattendeerd op een nieuwe verkeerssituatie.

Op onze wegen gelden snelheidslimieten van 30, 50, 60, 70, 80 en 100 km per uur. Deze limieten zijn afhankelijk van de functie van de weg, de omgeving van de weg en de overige weggebruikers.

De inrichting van de wegen past over het algemeen goed bij de snelheid die op die wegen van toepassing is. Toch gebeurt het helaas te vaak dat er te hard wordt gereden. Dit kan zorgen voor overlast, gevaarlijke situaties en zelfs ongelukken.

Wat kan de provincie doen?

  • De weg aanpassen

Als de inrichting van de weg niet past bij de maximumsnelheid, passen we die inrichting of zelfs de snelheid aan. Het kan namelijk zijn dat een weg waar 60 km per uur gereden mag worden te breed is waardoor er haast automatisch te hard wordt gereden. Maar ook andersom, als een weg waar 80 km per uur gereden mag worden eigenlijk te smal is. Met alle beschikbare informatie maken we een zogenaamde risico-afweging. Is de kans op onveilige situaties groot? Is de ernst van de afloop van een verkeersongeval groot? Dan wordt een plan gemaakt om de weg aan te passen.

  • Bewustwording van het gedrag

Regelmatig wordt ingezet op het beïnvloeden van het gedrag van weggebruikers met speciale campagnes. '80 is prachtig' en '80 Tammo' zijn hier goede voorbeelden van. Ook het gebruik van een snelheidsdisplay, waarmee direct de snelheid beïnvloed wordt, is een maatregel die goede resultaten oplevert. Deze maatregelen zijn vaak snel in te zetten en kosten relatief weinig geld.

  • Handhaving

Zie 'Algemeen verkeershandhaving'.

Worden snelheidscontroles uitgevoerd langs de provinciale weg?

De provincie controleert niet op snelheid. Wel worden metingen gedaan om inzicht te krijgen in hoe hard er gereden wordt en hoe druk het is op bepaalde plekken. Met die informatie wordt bepaald of er een probleem is en of er maatregelen genomen moeten worden. De controles vinden plaats met radarmetingen, lussen in de weg, telslangen en snelheidsdisplays. Deze snelheidsdisplays - of smileys - hebben een direct effect op de rijsnelheid. Door de snelheid van het passerende verkeer en een blije of boze smiley te laten zien, houden weggebruikers zich beter aan de snelheid. De snelheidsdisplays worden meerdere keren per jaar op dezelfde plek geplaatst. Zo blijft het effect behouden.

Het uitvoeren van snelheidscontroles is een taak van de politie en het Openbaar Ministerie (OM). De provincie verzamelt informatie over verkeersongevallen, snelheid, inrichting van de weg en risico's. Die informatie bespreekt de provincie met de politie en het OM. Er staan vaste flitspalen langs de weg en bij verkeerslichten om te controleren op snelheid en op rood licht rijders. De politie doet ook mobiele radarcontroles en gebruikt laserguns. Verder worden er steeds vaker mobiele flitspalen (flexflitsers) ingezet. Die wisselen elke twee maanden van plek. Zo kan er op meer plekken langs de wegen gecontroleerd wordt. De politie zorgt ook voor controles op alcohol en drugsgebruik in het verkeer, asociaal rijgedrag en nog meer overtredingen die de verkeersveiligheid in gevaar brengen.

Sinds augustus 2025 staat er ook een focusflitser in de provincie Groningen. Hiermee worden weggebruikers gecontroleerd op het in de hand houden van een mobiel apparaat. Hiermee wil het OM afleiding in het verkeer en de gevolgen daarvan verder tegengaan.