Met de trein door Groningen

Wij willen dat iedereen in de provincie veilig en comfortabel kan reizen met de trein. De provincie maakt daarom afspraken met het bedrijf dat het treinverkeer verzorgt. In Groningen is dat vervoerbedrijf Arriva.

Toegankelijkheid en veiligheid

Kwaliteit van de treinen en dienstregeling, dat zijn belangrijke punten waar wij op letten. Ook letten we bijvoorbeeld op:

  • toegankelijkheid: op de stations iedereen gemakkelijk en zelfstandig in- en uitstappen, ook met rolstoel of wandelwagen;
  • parkeren: voldoende fietsenstalling en parkeerplaatsen voor invaliden;
  • sociale veiligheid: Op stations staan SOS-palen om hulpdiensten en Arriva op te kunnen roepen en is er voldoende verlichting en zijn er goed onderhouden groenvoorzieningen en goede zichtroutes. Jaarlijks maken de provincies Groningen en Fryslân afspraken met Arriva over benodigde maatregelen in een sociaal veiligheidsplan.
  • Inspelen op het groeiende aantal reizigers: We breiden het materieel en een aantal dienstregelingen uit. Bijvoorbeeld op de lijn Groningen- Roodeschool, de pendel Veendam-Zuidhorn en extra sneltreinen op zaterdag tussen Groningen en Leeuwarden.
  • Klanttevredenheid: We onderzoeken de klanttevredenheid en spelen in op klachten.
Fietsenstalling bij station Scheemda en een reiziger
Een fietsenstalling bij station Scheemda

Concessie Arriva tot eind 2020

De provincie bepaalt samen met de provincie Fryslân welk bedrijf het regionale treinvervoer mag regelen binnen de provinciegrenzen. Dit wordt vastgelegd in een gunning of concessie. Eind 2005 is een gunning verleend aan Arriva voor het treinvervoer tot en met 2020.

De provincie Groningen is verantwoordelijk voor de lijnen Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en voor de lijn Groningen-Roodeschool. De lijn Groningen-Leeuwarden is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de provincies Groningen en Fryslân.

Klachten over de trein

Voor informatie, klachten, opmerkingen of suggesties over de treindiensten kunt u terecht op de website van Arriva of via telefoonnummer 0900 - 202 20 22.

Voor klachten die Arriva niet naar tevredenheid heeft afgehandeld hebben wij een onafhankelijke klachtenlijn ingesteld: telefoonnummer 0900 - 202 53 85.