Baggerschip Ecodelta biedt nieuw perspectief voor noordelijke scheepsbouwsector

Persbericht Groningen, 14 maart 2019

Met de bouw van het innovatieve en hypermoderne LNG aangedreven baggerschip MS Ecodelta laat de noordelijke maritieme maakindustrie te klaar zijn voor de toekomst. De scheepsbouwsector kan hierdoor op wereldschaal meedingen naar nieuwe opdrachten voor schepen die varen op vloeibaar aardgas (LNG) en daardoor minder schadelijke stoffen uitstoten. Het schip kwam tot stand dankzij een unieke samenwerking tussen ondernemers, onderwijs en overheid in Noord-Nederland. Het project leverde 100 banen op en veel kennis over het ontwikkelen en bouwen van schepen die varen op LNG.

Op 14 maart is het project 'LNG - Gamechanger for shipping' feestelijk afgesloten in het provinciehuis Groningen in aanwezigheid van de betrokken partijen: opdrachtgever Van der Kamp uit Zwolle, scheepswerf Barkmeijer Stroobos, Conoship International en New Energy Coalition. Het project is mede door steun van het Samenwerkingsverband Noord-Nederland en de provincies Fryslân en Groningen tot stand gekomen.

Werkgelegenheid

Dankzij het project 'LNG - Gamechanger for shipping' hebben meerdere partijen onder aanvoering van scheepwerf Barkmeijer Stroobos, Conoship International, New Energy Coalition met de opdrachtgever Van der Kamp uit Zwolle samen gewerkt aan de realisatie van de MS Ecodelta. Het project is een unieke samenwerking van de genoemde noordelijke partijen met Engie (Cofely Noord), CIG-Centraalstaal, Wolfard & Wessels, Recoma, Koninklijke Niestern-Sander, DNV GL onderwijsinstellingen zoals TechnologieCentrum Noord-Nederland, Energy College, Noorderpoort College en Noordelijke Hogeschool Leeuwarden. Tijdens de bouwfase heeft het project bijgedragen aan 100 high tech en high skill banen, een belangrijke impuls voor de werkgelegenheid in Noord-Nederland.

Het project is mede ondersteund door de provincies Groningen en Fryslân en het Samenwerkingsverband Noord-Nederland maar ook het Havenbedrijf Rotterdam. De MS Ecodelta voldoet dankzij de inzet van innovatieve LNG-technologie aan de vanaf 2020 geldende strengere wereldwijd geldende emissie-eisen, maar ook al aan de nog strengere emissie-eisen voor de Noordzee.

Nieuwe ordners

Door de succesvolle afronding van dit unieke samenwerkingsproject kan de noordelijke scheepsbouw haar competitiviteit aantonen en een voordelige positie innemen bij het verwerven van nieuwe orders in de LNG-markt. Marktverkenningen tonen aan dat het Noorden een potentieel heeft om tot 2025 meer dan 40 orders voor LNG-aangedreven schepen binnen te halen. Goed voor een totale investeringsimpuls van ruim €1 miljard en 6.500 mensjaren werk.

Quotes voor de pers

Gedeputeerde Brouns (provincie Groningen) en gedeputeerde Sander de Rouwe (provincie Fryslân)

Patrick Brouns: "Met de afronding van dit project wordt duidelijk dat de noordelijke maritieme sector een hooginnovatieve en competitieve sector is. Het project heeft niet alleen geresulteerd in de het ontwerp van bouw van een zeer modern schip boordevol met innovaties met zeer lage emissies. Ik ben ervan overtuigd dat dit project bijdraagt aan de verdere ontwikkeling en groei van de noordelijke scheepsbouwsector en uiteindelijk meer en duurzame banen zal opleveren van MBO tot universitair niveau. De eerste opdrachten kondigen zich alweer aan."

Sander de Rouwe : "Dit is een belangrijk toonaangevend innovatief project dat grote kansen biedt voor de toekomst. Van groot belang is dat er duidelijkheid is gekomen rondom de scheepswerf Barkmeijer en er sprake is van een doorstart van het bedrijf. Dat is goed voor de werkgelegenheid in Friesland en Noord Nederland."

Directeur Arie Faasse van Van der Kamp: "Van der Kamp uit Zwolle is al meer dan 100 jaar actief in de scheepvaart en in baggerwerk. Noord-Nederland heeft met dit innovatieve project aangetoond klaar te zijn voor de LNG-markt. Van der Kamp voert baggerwerkzaamheden uit in de Havens van Rotterdam, Hamburg en de Eemshaven. In deze omgeving is het van groot belang dat er schoon en met weinig emissies moet worden gewerkt, de inzet van LNG met zijn lage emissieprofiel past daarin. De MS Ecodelta heeft zijn eerste baggerwerkzaamheden, succesvol en schoon, in de Eemshaven eind februari uitgevoerd."