Persbericht

Provincie Groningen
PERSBERICHT
Groningen, 13 februari 2018

Steeds meer toeristen ontdekken dat er niets boven Groningen gaat

Marketing Groningen laat on- en offline groei zien

2017 is een goed jaar geweest voor het toerisme in Stad en Ommeland. Zowel bezoekers via de onlinekanalen als het aantal overnachtingen en dagjesmensen is toegenomen in vergelijking met 2016. De meeste buitenlandse toeristen komen nog steeds uit Duitsland, maar daarnaast richtte de promotie zich ook op kansrijke landen als Polen, Groot-Brittannië, Denemarken, Frankrijk en Spanje. Ook de in 2015 gestarte Lauwersmeercampagne begint zijn vruchten af te werpen. Dit alles blijkt uit de cijfers die Marketing Groningen heeft gerapporteerd aan Gedeputeerde Staten. De provincie en gemeente Groningen zijn samen de grootste financiers van deze toeristische organisatie.

 

 

Uit de cijfers blijkt dat er zo'n twee miljoen unieke bezoekers de diverse toeristische websites hebben bezocht. Dit is een groei van 21 procent t.o.v. 2016. De drie belangrijkste toeristische apps zijn meer dan 60.000 keer gedownload en voor alle content is er een database die synchroniseert met die het landelijke bureau voor toerisme en congressen. In 2017 zijn de promotieactiviteiten ook meer gericht geweest op bestemming waarmee Groningen Airport Eelde een directe lijnverbinding heeft

Social media

Ook social media zijn een belangrijke bron van verkeer naar diverse sites. Zo komt tien procent van de bezoekers op de door Marketing Groningen gemaakte sites binnen via (gesponsorde) content van Facebook. Instagram is daarentegen de grootste groeier. Daarnaast is er 500.000 keer doorgeklikt naar sites van toeristische ondernemers en culturele organisaties.


Groningen boven Amsterdam

Gedeputeerde Patrick Brouns vindt de cijfers veelbelovend: 'De inspanningen van zowel Marketing Groningen als die van ondernemers laten zien dat het zijn vruchten afwerpt. Ook de rol van Groningen Airport Eelde is belangrijk. Verder zou ik er heel blij van worden als een paar procent van de toeristen die Amsterdam bezoekt, ook ontdekt dat er niets boven Groningen gaat. Amsterdam een zorg minder en wij een uitdaging erbij.'


Overnachtingen en dagjesmensen

Ondanks dat alleen de cijfers over de eerste drie kwartalen van 2017 tot nu toe bekend zijn kan nu al gezegd worden dat er in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar 94.000 meer overnachtingen zijn geweest en er 30.000 meer dagjesmensen Stad en Ommeland hebben bezocht. Het VVV-kantoor aan de Grote markt staat nog steeds in de top drie van best bezochte VVV's van Nederland.


Lauwersmeergebied

In 2015 is Marketing Groningen gestart met een campagne om het Lauwersmeergebied en daaraan gelinkt het Dark Sky Park te promoten. Door de aandacht ook te vestigen op de Wadden en er persreizen rondom te organiseren heeft dit gebied inmiddels veel (internationale) aandacht gekregen. Ook zijn in Noord-Groningen 20 digitale informatiezuilen geplaatst die door de regio zelf onderhouden worden.