Spoorverbinding tussen Groningen en Leer wordt verder verbeterd

De provincie Groningen gaat de verbinding tussen Groningen en Leer nog verder verbeteren. Eind vorig jaar werd het aantal treinen tussen Groningen en Leer uitgebreid. Tegelijkertijd startte een marketingcampagne om de treinverbinding meer onder de aandacht te brengen. In de toekomst moet er tussen Groningen en Leer een sneltrein gaan rijden. Op de langere termijn moet het mogelijk worden om binnen anderhalf uur van Groningen naar Bremen te reizen.

 

De provincie Groningen gaat de verbinding tussen Groningen en Leer nog verder verbeteren. Eind vorig jaar werd het aantal treinen tussen Groningen en Leer uitgebreid. Tegelijkertijd startte een marketingcampagne om de treinverbinding meer onder de aandacht te brengen. In de toekomst moet er tussen Groningen en Leer een sneltrein gaan rijden. Op de langere termijn moet het mogelijk worden om binnen anderhalf uur van Groningen naar Bremen te reizen.

Meer reizigers

Eind 2012 startte de marketingcampagne voor de treinverbinding tussen Groningen en Leer. Het traject kreeg een eigen naam (Wiederline), een eigen logo en een eigen website. Uit onderzoek blijkt dat de campagne aanslaat. In januari en februari stapten er door de week gemiddeld 50 mensen meer uit in Leer dan vorig jaar in deze maanden (2012: 142, 2013: 195). In Leer stapten in februari en maart dit jaar in Leer bijna honderd mensen meer in de trein naar Groningen dan vorig jaar in dezelfde periode (2012: 167, 2013: 259.) De marketingcampagne voor de Wiederline wordt ook de komende jaren voortgezet. 

Sneltrein

Verder onderzoekt de provincie samen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu, ProRail en Arriva of er tussen Groningen, Winschoten en Leer een sneltrein kan gaan rijden en hoe dit gefinancierd moet worden. In juni komt ProRail met een voorstel welke maatregelen hiervoor nodig zijn. Ook gaat de provincie onderzoeken welke maatregelen nodig zijn om ervoor te zorgen dat de treinreis van Groningen naar Bremen straks minder dan anderhalf uur duurt. Hiervoor zijn in Nederland en Duitsland forse investeringen nodig.

Extra treinen tussen Groningen en Leer

Sinds eind 2012 rijdt er dagelijks elk uur een trein tussen Groningen en Leer. Door de week en op zaterdag rijden er vijftien treinen per dag. Eerder waren dat er acht. Op zondag rijden acht treinen per dag in plaats van zeven. Een treinrit van Groningen naar Leer duurt ruim een uur. Door de uurverbinding kunnen reizigers beter overstappen op een trein naar andere bestemmingen in Duitsland. Ook de overstap richting Groningen is hierdoor verbeterd. Om deze ambitie kracht bij te zetten, stellen Provinciale Staten 85 miljoen euro beschikbaar.