Reizigers testen automatisch bestuurde trein

Zo’n 50 treinreizigers maakten woensdag 12 februari voor het eerst een rit in een automatisch bestuurde trein. Dat gebeurde tussen Groningen en Zuidhorn. Daarmee heeft Groningen een primeur op het Nederlandse spoor. Van 13 tot en met 17 februari rijden nog eens 250 reizigers mee met testritten, tussen Groningen en Buitenpost. De testritten geven belangrijke informatie over hoe reizigers het rijden met een automatisch bestuurde trein (Automatic Train Operations, ATO) beleven.

reiziger stappen in de trein

Reizigersonderzoek

ATO, met automatiseringsniveau 2, functioneert voor de machinist als een soort cruise control. De machinist blijft verantwoordelijk voor het veilig bedienen en rijden van de trein. Hoe ervaren reizigers het rijden in zo'n trein? En het remmen of het optrekken ervan? Dat zijn enkele vragen in het reizigersonderzoek, uitgevoerd door onderzoeksorganisatie TNO. De deelnemers aan de testritten worden vooraf, tijdens en na de rit bevraagd aan de hand van een enquête.

Punctueler en duurzamer

De verwachting is dat de ATO-techniek kan bijdragen aan constanter en punctueler rijden. In Groningen zijn veel baanvakken enkelsporig, dat betekent dat treinen elkaar niet kunnen kruisen, wat de capaciteit op het spoor beperkt. Met de ATO-techniek kunnen treinen in de toekomst dichter op elkaar rijden. Dit is dus een innovatieve oplossing om meer capaciteit op het spoor te creëren, zonder dat we hiervoor extra spoorlijnen hoeven aan te leggen.

Groningen voorop

Groningen loopt voorop als het gaat om zelfrijdend (autonoom) vervoer. Zo rijdt er op dit moment een zelfrijdend busje bij het Ommelander Ziekenhuis in Scheemda. Zelfrijdend openbaar vervoer kan helpen de bereikbaarheid en leefbaarheid in Noord-Nederland te behouden en te verbeteren. Op gebied van duurzaamheid zijn automatisch bestuurde treinen ook erg interessant, want ze rijden energiezuiniger. Tijdens de testen onderzoeken we ook hoeveel energie er bespaard wordt. 

Samenwerking

De provincie Groningen werkt bij de ontwikkeling van ATO samen met ProRail, Arriva Nederland en Stadler (de leverancier van de techniek). De afgelopen tijd hebben de samenwerkingspartners al succesvolle testen zonder reizigers uitgevoerd op het spoor tussen Groningen en Zuidhorn.