Reizigers mee met testritten zelfrijdende treinen

Tussen Groningen en Buitenpost gaan zelfrijdende testtreinen rijden met reizigers. Bij deze zogeheten Automatic Train Operations (ATO) worden treinen gedeeltelijk automatisch bestuurd. De trein is in maart 2019 voor het eerst getest tussen Groningen en Zuidhorn. Daaruit bleek dat dit type geschikt is als reizigerstrein op het Nederlandse spoor.

Proef met zelfrijdende trein

Automatische piloot

De tests worden uitgevoerd met een soort automatische piloot, waarbij de trein in principe zelf rijdt, maar de machinist de verantwoordelijkheid heeft en houdt over de trein. De trein gaat rijden tussen Groningen en Buitenpost, van 13 tot en met 17 februari, met dagelijks een retourrit tussen Groningen en Buitenpost tussen 20.00 en 24.00 uur. Per test rijden er 50 passagiers mee.

Doel van de tests

De tests worden uitgevoerd door de provincie Groningen, ProRail, Arriva en Stadler, de leverancier van de treinen. De verschillende partijen onderzoeken of deze techniek geschikt is om op korte termijn de capaciteit van het personenspoorwegnetwerk te vergroten, zonder dat er grote investeringen in de infrastructuur nodig zijn. Ook wordt bekeken of het systeem bijdraagt aan duurzaam en comfortabel reizen, om de treinen zuiniger, constanter en punctueler kunnen rijden.