Provincie investeert fors in dynamische reisinformatie op stations

De provincie Groningen investeert bijna 1,5 miljoen euro in dynamische reisinformatie op alle treinstations in de provincie. Dynamische reisinformatie bestaat uit digitale borden met actuele informatie over wanneer de eerstvolgende trein komt en wat de tussengelegen haltes zijn. Als er vertraging is, wordt dit tot op de minuut nauwkeurig aangegeven, samen met de oorzaak. Met de digitale informatie kan de vervoerder (in dit geval Arriva) sneller inspringen op de actualiteit die de verkeersleiding aanlevert. Op de borden is het ook mogelijk om aanvullende informatie te laten zien.

 

De provincie Groningen investeert bijna 1,5 miljoen euro in dynamische reisinformatie op alle treinstations in de provincie. Dynamische reisinformatie bestaat uit digitale borden met actuele informatie over wanneer de eerstvolgende trein komt en wat de tussengelegen haltes zijn. Als er  vertraging is, wordt dit tot op de minuut nauwkeurig aangegeven, samen met de oorzaak. Met de digitale informatie kan de vervoerder (in dit geval Arriva) sneller inspringen op de actualiteit die de verkeersleiding aanlevert. Op de borden is het ook mogelijk om aanvullende informatie te laten zien.

Zestig digitale borden

Het is de bedoeling dat de borden eind dit jaar op elk station in de provincie Groningen te hangen. ProRail gaat in totaal zestig digitale borden plaatsen. Op een aantal grotere stations, en stations waar meerdere lijnen stoppen, heeft ProRail dit al gedaan. De provincie vindt het echter belangrijk dat alle treinstations in de provincie over deze borden beschikken. Het is een voorziening die past bij deze tijd en juist ook op de wat kleinere stations met minder in- en uitstappers is goede reisinformatie erg belangrijk.

Regiospecifiek Pakket

De dynamische reisinformatie maakt onderdeel uit van het project Facelift Noordelijke Stations. Met verschillende verbeteringen aan de stations wil de provincie Groningen het reizen met de trein aantrekkelijker maken. De provincie werkt hiervoor samen met ProRail, NS Poort, Arriva, gemeenten en de regio Groningen-Assen aan de uitvoering van dit project. De dynamische reisinformatie wordt deels betaald uit het Regiospecifiek Pakket, de compensatiegelden voor het niet-doorgaan van de Zuiderzeelijn en deels via een bijdrage vanuit het regiofonds.