Nieuwe wachtruimtes en fietsenstallingen op stations

Op de treinstations in de provincie Groningen komen nieuwe fietsenstallingen en nieuwe wachtruimtes. Verder krijgt Winschoten een nieuw busstation. De meeste aanpassingen op de stations moeten in 2015 gerealiseerd zijn. In totaal stelt de provincie Groningen hier ruim vier miljoen euro voor beschikbaar. De aanpak maakt deel uit van het project Facelift Noordelijke Stations.

Op de treinstations in de provincie Groningen komen nieuwe fietsenstallingen en nieuwe wachtruimtes. Verder krijgt Winschoten een nieuw busstation. De meeste aanpassingen op de stations moeten in 2015 gerealiseerd zijn. In totaal stelt de provincie Groningen hier ruim vier miljoen euro voor beschikbaar. De aanpak maakt deel uit van het project Facelift Noordelijke Stations.

Meer comfort

Er komen verbeterde overdekte wachtruimtes, zodat wachtende reizigers op het perron beter beschut zijn. Daarnaast worden er poefjes, modernere bankjes en nieuwe prullenbakken geplaatst om het comfort te vergroten. Langs de perrons zal straks ook meer groen te vinden zijn. Verder zijn tot 2030 extra uitbreidingen nodig van fietsenstallingen bij onder andere de stations Appingedam, Bedum, Groningen Noord, Hoogezand-Sappemeer, Winschoten en Zuidhorn. In Winschoten zal het oude busstation plaatsmaken voor een volledig nieuw ontwerp.

Laatste fase

Met de maatregelen voor de komende jaren wordt het project Facelift Noordelijke Stations afgerond. De afgelopen jaren zijn al veel voorzieningen op en rondom de Groninger stations verbeterd. Er zijn inmiddels ruim 3.000 extra fietsstallingsplekken gekomen, terwijl ook de OV-fiets is ge├»ntroduceerd bij een aantal stations. Verder zijn er nieuwe reisinformatieschermen gekomen op de perrons en zijn de P+R-voorzieningen verbeterd bij diverse stations.

Aantrekkelijker

Met het project Facelift Noordelijke Stations wil de provincie het reizen met de trein aantrekkelijker maken. Daarbij werkt de provincie samen met ProRail, de NS, Arriva, gemeenten en de regio Groningen-Assen. Het project wordt deels betaald uit het Regiospecifiek Pakket (RSP), de compensatiegelden voor het niet-doorgaan van de Zuiderzeelijn.