Nieuwe campagne moet Tesla naar Noord-Nederland brengen

Noord-Nederland wil de Amerikaanse elektrische-autofabrikant Tesla naar de regio halen. De campagne genaamd 'Top Dutch' moet het bedrijf ertoe overhalen een nieuwe fabriek te vestigen in het Noorden. Op dinsdag 10 januari ging de campagne van start, met de lancering van de website. De start valt samen met het bezoek van minister Henk Kamp van Economische Zaken aan Tesla in San Fransisco. De campagne Top Dutch is opgezet door zo'n dertig noordelijke bestuurders en ondernemers.

Kracht van Noord-Nederland

Op de website is aandacht voor de sterke kanten van Noord-Nederland. Er wordt onder meer gewezen op de ruimte in het gebied, de hoeveelheid duurzame energie die hier wordt opgewekt en het jonge talent en de kennis in het Noorden. Daarnaast wordt de leus 'bring the electric car home' gebruikt, een verwijzing naar Sibrandus Stratingh uit Adorp, die in 1835 het eerste elektrische voertuig bouwde. De komende weken zal er ook volop campagne worden gevoerd via de sociale media.

Veel concurrentie

De concurrentie is groot voor het Noorden. Zo is er in Nederland concurrentie van onder meer Eindhoven, Rotterdam en Born. Daarnaast zijn er honderden andere regio's in Europa die Tesla hopen binnen te halen. Toch denkt gedeputeerde Patrick Brouns dat Noord-Nederland een serieuze kans maakt: "We hebben ontzettend veel te bieden, met de vele ruimte, groene energie en als toeleverancier van grondstoffen. Daarnaast voeren we een onderscheidende, innovatieve campagne."