Archeologisch wandelpark bij De Vork in Haren feestelijk geopend

Het wandelpark bij De Vork in Haren is officieel geopend. Op donderdag 27 juni werd het park feestelijk ingewijd met de onthulling van een insectenhotel, door leerlingen van christelijke basisschool De Borg in Haren, gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk, wethouder Roeland van der Schaaf en ProRail-projectmanager Han Berends. De aanleg van het park is onderdeel van Groningen Spoorzone, het project waarbij de stations in en rond de stad Groningen aangepakt worden om de uitbreiding van het treinverkeer mogelijk te maken.     

De onthulling van het insectenhotel in het wandelpark bij De Vork

Aanleg wandelpark

Ruim een jaar geleden is een begin gemaakt met de aanleg van het wandelpark, naast het opstelterrein voor treinen, in de splitsing tussen de sporen naar Assen en Winschoten. Leerlingen van CBS De Borg hebben toen de eerste bomen geplant. In de tussentijd zijn er wandelpaden aangelegd en bomen en struiken geplant en is het terrein uitgegroeid tot een echt park, waar bezoekers kunnen wandelen en verblijven. Het park is te bereiken via de Noorderzanddijk, een zijweg van de Oosterweg in Haren.

Archeologie

Het park wordt ook wel een archeologisch wandelpark genoemd, omdat er vele archeologische vondsten zijn gedaan tijdens de voorbereidende werkzaamheden. Zo zijn er sporen van boerderijen uit de late ijzertijd (200 voor Christus) en Romeinse tijd gevonden en voorwerpen van vuursteen uit de Steentijd, de tijd van de hunebedbouwers (3000 voor Christus). In het park is een skeletboerderij gebouwd, die verwijst naar een boerderij uit vroegere tijden. Informatiepanelen van Geopark De Hondsrug geven bezoekers hierover meer informatie.   

Groningen Spoorzone

Bij Groningen Spoorzone zijn de provincie Groningen, gemeente Groningen, ProRail, NS en het ministerie van Verkeer en Waterstaat betrokken. Het project is onderdeel van Spoorplan Noord-Nederland, het plan waarmee de reismogelijkheden met de trein in het Noorden flink toenemen en waardoor er snellere verbindingen ontstaan in de regio en naar de Randstad. We passen in dit project ook station Groningen aan en bouwen een vierde spoor tussen het Hoofdstation Groningen en het opstelterrein.