De RegioTram is de beste keus voor de verbetering van het openbaar vervoer in de regio Groningen – Assen en voor de bereikbaarheid van de stad Groningen. Dat vinden het stadsbestuur en het provinciebestuur. Op woensdag 15 september 2010 presenteerden zij samen de verder uitgewerkte plannen voor de invoering van de RegioTram.
Onderzoek
De gemeente en de provincie baseren zich daarbij onder meer op onderzoek van Goudappel Coffeng. Die heeft berekend dat de exploitatie van de RegioTram in het gebruik goedkoper is dan alternatieve vervoersystemen, zoals de bandentram, of (dubbel-)gelede bussen. Die zijn in aanleg goedkoper, maar duurder in gebruik, en trekken minder reizigers. Daardoor stappen minder mensen van de auto over op het openbaar vervoer. Bovendien moeten bussen gebruik maken van de wegen rond de stad Groningen en in de Groninger binnenstad, die al overbelast zijn. Om de bereikbaarheid van Groningen in de toekomst te garanderen is het niet alleen belangrijk om de ringwegen te verbeteren, maar ook een RegioTram te laten rijden.
Doorrijden in de regio
De eerste tram moet in 2016 gaan rijden. In eerste instantie zal de tram alleen in de stad rijden. Daarna worden de lijnen ook doorgetrokken naar de regio. Hoogezand-Sappemeer is de eerste plaats in de regio die geschikt is voor een tramverbinding met de stad. Later moet de RegioTram ook gaan rijden naar Zuidhorn, Bedum, Winsum, Leek en Roden en Eelde/De Punt.
De plannen van gemeente en provincie moeten nog goedgekeurd worden door de gemeenteraad en Provinciale Staten. De aanleg van de tram gaat 307 miljoen euro kosten.
Kijk voor meer informatie over de RegioTram op de pagina RegioTram en op www.regiotram.nl.