De realisatieovereenkomst voor de verlenging van de spoorlijn tussen Groningen-Roodeschool naar de Eemshaven is op 13 november getekend door gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk en Jan Mulder, directeur Regio Noord-Oost van ProRail. Hierin zijn de werkzaamheden, taken en verantwoordelijkheden omschreven. Volgend voorjaar starten de werkzaamheden aan het spoor. In april 2018 moet de trein naar de Eemshaven gaan rijden.
Nieuw spoor en twee nieuwe stations
Eerder dit jaar werden de provincie Groningen, ProRail, de gemeente Eemsmond, AG Ems en Groningen Seaports het eens over het tracé en over de maatregelen die hiervoor genomen moeten worden. Het bestaande spoor wordt verlengd met drie kilometer nieuw spoor. Daarnaast wordt ongeveer 4,3 kilometer bestaand goederenspoor aangepast. Ook wordt de beveiliging van het spoor verbeterd. Verder komen er twee nieuwe stations: een nieuwe locatie aan de Hooilandseweg voor het station van Roodeschool en een nieuw station in de Eemshaven.
Dienstregeling
De trein gaat een aantal keren per dag doorrijden naar de Eemshaven: doordeweeks in het laagseizoen drie keer per dag en tijdens het hoogseizoen vier keer per dag. Dit gebeurt binnen de bestaande dienstregeling.
Borkum
In de Eemshaven sluit de trein aan op de veerdienst van en naar Borkum. Met het doorrijden van de trein worden de Eemshaven en Borkum ontsloten voor het openbaar vervoer. Dit is goed voor het toerisme van Groningen naar Borkum en omgekeerd.
Financiering
Het doorrijden van de trein naar de Eemshaven wordt gerealiseerd door: het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Groningen, AG EMS, ProRail, Arriva, Groningen Seaports, gemeente Eemsmond, Regio Groningen Assen, Stadt Borkum, Inselverein Borkum, Landkreis Leer, EDR/Land Niedersachsen en de Kamer van Koophandel Noord. Het project wordt via het INTERREG IV A-programma Deutschland-Nederland medegefinancierd uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO).