Extra Arrivatreinen blijven volgend jaar rijden

De extra ritten die op proef reden op de spoorlijnen Groningen - Roodeschool, Groningen - Leeuwarden en het traject Groningen - Zuidhorn, blijven ook het komende jaar rijden. Deze zijn in 2010 met steun van het ministerie van Infrastructuur en Milieu aan de dienstregeling toegevoegd. De meeste ritten zijn een succes. Daarom investeert de provincie Groningen het komende jaar bijna 900.000,- euro in het behoud van deze treinen.

De extra ritten die op proef reden op de spoorlijnen Groningen - Roodeschool, Groningen - Leeuwarden en het traject Groningen - Zuidhorn, blijven ook het komende jaar rijden. Deze zijn in 2010 met steun van het ministerie van Infrastructuur en Milieu aan de dienstregeling toegevoegd. De meeste ritten zijn een succes. Daarom investeert de provincie Groningen het komende jaar bijna 900.000,- euro in het behoud van deze treinen.

Reizigersgroei Groningen-Roodeschool

De uitbreiding op de lijn Groningen-Roodeschool is een succes: op de momenten dat er meer treinen rijden is het aantal reizigers met 25 procent toegenomen. Er rijdt nu tussen Groningen en Roodeschool van maandag tot en met zaterdag tussen 6.00 en 19.00 uur elk half uur een trein. Voorheen kon er buiten de spits één keer per uur worden gereisd.

Reizigersgroei sneltreinen Groningen-Leeuwarden

De treinverbinding tussen Groningen en Leeuwarden is de drukste van de noordelijke lijnen. Door de uitbreiding zijn beide steden ook op zaterdag en zondag met sneltreinen verbonden.  De extra sneltreinen zijn over het algemeen een succes. De twee stoptreinen per uur op zondagavond worden met ingang van 9 december 2012 teruggebracht naar één stoptrein per uur. De extra zondagavondstoptreinen zijn overbodig. Op zondagavond maken studenten vooral gebruik van de sneltreinen om terug naar hun kamer te reizen.